Krsna slava i njen smisao

Krsna slava predstavlja jedan od najprepoznatljivijih običaja Srba. Krajem 2014. godine, ovaj pravoslavni običaj postao je dio kulturnog nasljeđa UNESKO.Kod Srba, slava se još naziva krsno ime, krsna slava i sveti. Predstavlja jedan od najvažnijih porodičnih praznika, a povezana je sa praznovanjem nekog od hrišćanskih svetitelja.Po nekim istoričarima, krsna slava je običaj koji datira iz 11. vijeka, a po drugima iz 9. vijeka. Najvjerovatnije potiče iz staroslovenskog običaja proslavljanja nekog porodičnog pretka ili više porodičnih predaka. Kult porodice je oduvijek zauzimao važno mjesto kod svih slovenskih naroda. Proslavljanjem predaka, održavala se veza sa porijeklom, čime su porodice prenosile kulturno nasljeđe sa koljena na koljeno.

Slava kod Srba izrasla je iz Svete Liturgije i svetogorskog običaja blagosiljanja Hljeba na hramovne praznike. Slavu nam je podarila Sveta Gora preko Svetog Save i njegovih naslednika. Kao što na Liturgiji prinosimo Bogu hljeb i vino, tako i na Slavi. Slava je prinošenje Bogu na dar slavskog kolača, vina, žita i svijeće. Kao što se na Liturgiji lomi Hljeb radi pričešća vjernih, tako se lomi i slavski kolač, preliva vinom pa se cjeliva.

Od crkvenih običaja, slavu prati svećenje vodice, pravljenje slavskog kolača i kuvanje žita. Nekoliko dana pred slavu, sveštenik dolazi u kuću da osvešta vodicu. Ovaj čin se dešava u kući ispred ikone, a domaćini pripremaju i kadionicu, briket, svijeću, svjećnjak, bosiljak, čistu posudu sa vodom i tamjan. Osvećena vodica se dalje koristi za pravljenje slavskog kolača.

Slavski kolač se najčešće pravi dan pred slavu. Mjesi se od pšeničnog brašna sa kvascem i osvećenom vodicom ili bogojavljenskom vodicom. Kolač se ukrašava raznim ukrasima od tijesta. Na njegovom centralnom dijelu i na četiri strane u znaku krsta odozgo utiskuje se pečat sa slovima IS HS NI KA, što znači Isus Hristos Pobjeđuje. Ova slova se često prave od brašna, soli, ulja i vode. Kolač se još može ukrasiti i grančicom bosiljka ili drugim ukrasima od tijesta. Sam kolač simvoliše Hrista koji je Hljeb života, a vino, kojim se preliva, simvoliše krv koja je tekla iz Hristovih rana. Slavski kolač se sječe krstoobrazno, a poslije sječenja kolača, kolač se isječe na kriške kao hljeb. Najprije domaćin i ukućani uzimaju i jedu po dio kolača, a ostatak se postavlja na trpezu.

Žito se kuva na različite načine, i važan je dio krsne slave. Žito se takođe nosi na dan slave u crkvu. Uoči slave domaćica priprema slavsko žito – koljivo ili prekadnju. Slavsko žito se kuva od čistog i otrebljenog pšeničnog zrna. Prosušeno žito se, zatim, melje. U samljeveno žito dodaje se šećer, mljeveni orasi, malo vanilin šećera. To se stavlja u plitku činiju ili tacnu, lijepo oblikuje i po površini se pospe šećerom u prahu ili mljevenim orasima. Slavsko žito se kuva i prinosi u slavu Božiju, u čast svetitelja koji se slavi, za zdravlje i napredak doma i njegovih ukućana, kao i za pokoj duša svih predaka u tom domu. Pšenično zrno u hrišćanstvu je simvol vječnog života – smrti i vaskrsenja.

Kada se završi rezanje kolača i žito prelije vinom, najprije se domaćin posluži žitom, a zatim svi ukućani. Onda se služe svi gosti. I kako koji gost dolazi na slavu, prvo se poslužuje slavskim žitom. Žito stoji na većem poslužavniku sa nekoliko kašičica na posebnoj tacni, zatim jedna čaša sa vodom u koju se stavljaju kašičice poslije posluženja žitom.

Vino je jedan od osnovnih simvola u Hrišćanstvu, i uvijek simvoliše Krv Isusa Hrista koja je prolivena za naše spasenje. U obredu osvećenja, slavski kolač i žito se prelivaju vinom, i ono treba da je crno vino.

Za slavu se kupuje veća svijeća od pravog voska. Ona se stavlja u čirak (svjećnjak) i posebno ukrašava. Svijeća se pali na dan slave, neposredno pred rezanje kolača. Domaćin se prekrsti, pomene u molitvi Boga i ime svoje krsne slave, cjeliva svijeću i pali je šibicom. Svijeća i njena svjetlost simvolizuju svjetlost nauke Hristove. Svijeća gori cijelog dana na dan slave.

Kada sveštenik izreže kolač i prelije vinom, onda svi ukućani na čelu sa domaćinom učestvuju u okretanju slavskog kolača uz pjevanje crkvenih pjesama. Onda sveštenik lomi kolač sa domaćinom. Pri cjelivanju sveštenik izgovara riječi: Hristos posredi nas! a članovi svečari odgovaraju: Jeste i biće! U nekim domovima umjesto sveštenika kum lomi slavski kolač. Tako nas slavski kolač podsjeća na vječno Hristovo prisustvo među nama i na Sveto Pričešće Njime kao Hljebom života.

Krsnu slavu jedino Srbi imaju u ovom obliku i to je malo od preostalih obilježja koji se vezuju samo za Srbe i po kojem su prepoznatljivi. To je praznik proslavljanja svetitelja na čiji su dan u davna vremena preci primili hrišćanstvo krštenjem.

Kod Grka postoji imendan „onomastiri“, a kod Rusa „denj angela“ rođendan. A slava je svečanost šire zajednice, cijele porodice, ne samo pojedinca.

Ovaj važan element srpske duhovnosti i danas se prenosi sa koljena na koljeno. Zato je za pravoslavne Srbe Slava tako važna. Sinovi nasljeđuju slavu od oca, a ćerke je nasljeđuju samo ukoliko ostanu u kući; ukoliko se uda, žena slavi muževljevu slavu. Najčešće se slava slavi u kući oca porodice dok god je živ. Ipak, sve češće se dešava da sinovi slave slavu samostalno još za očevog života. Ovo je posebno izraženo u slučajevima kada dva domaćinstva žive daleko jedno od drugog.

Slava se slavila u vrijeme i nevrijeme, u ratu i izgnanstvu, u tamnici i bolnici, u žalosti i radosti. Srbi se nisu odricali svoje slave i može se reći da je krsna slava sačuvala pravoslavnu vjeru i tradiciju u našem narodu.

MA Radenka Drakul,

Sekretar OMS Foča

Podjelite na:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ostale vijesti

Богојављење

Богојављење се обележава 19. јануара и то је непокретни празник. Према хришћанској традицији, Христос је, када је напунио 30 година, дошао на реку Јордан како

Bajram Šerif Mubarek Olsun

Kurban Bajram ili Hadži-bajram je islamski blagdan prinošenja žrtve Kurbana (tur. kurban znači “žrtva”), najznačajniji islamski blagdan . Obilježava se od 10. dana mjeseca zu al-hidže, posljednjeg mjeseca islamskog kalendara i traje

Спасовдан

Пошто је распет на Крст и сахрањен у гробници, након три дана Господ наш, Исус Христос васкрсну из мртвих и јави се својим ученицима, једанаесторици